پژوهشی
یادداشت وارده به بهانه سالروز تولد فخر ایران زمین، شیخ بهایی و روز ملی کارآفرینی
سوم اردیبهشت ماه هرسال در پاسداشت یکی از مفاخر و الگوهای ایرانی - اسلامی پیشرفت جناب شیخ بهاء الدین عاملی معروف به شیخ بهایی بنام روز ملی کارآفرینی نامیده می شود.

بدون شک یکی از موتورهای پیشران رشد علمی و تحرک بخشی به اقتصاد هر کشوری ایجاد ظرفیت های کارآفرینی و مهارت آموزی دانش بنیان است. یافتن راهبردهایی با پشتیبانی از ایده های جسورانه نسل نو و اتصال آن به منابع سرمایه فرصت تحقق پدیده های تحول آفرین را ایجاد کند. باور این که منابع زیرزمینی روزی به اتمام می رسد و اگر هم فرصتی برای استخراج این منابع همچنان مهیا باشد قطعا آیندگان ما را به سبب خام فروشی و از دست دادن فرصت های درآمدی خدادادی کشور نخواهند بخشید.

مراکز رشد، نوآوری و استارتاپ ها و خطرپذیری باور به خلاقیتهای دانش بنیان جوانان ضرورت عملی امروز جامعه ماست که علیرغم بعضی تجربیات موفق در پارکهای علم و فناوری و دانشگاه های مرجع، هنوز با ایجاد یک نهضت تحول آفرین علمی فاصله دارد. 

متأسفانه ساختار برنامه ارتقای علمی در کشور ما جسارت این تحول را بوجود نیاورده و نیاز به یک اندیشه ورزی جوان کاملا احساس می شود که ساختار سنتی آموزش و پژوهش محور را به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم کارآفرین بدل سازد تا ان شاء الله باور به ایجاد اپل، گوگل، فیس بوک، کیوکنهوف و ... برای نسل خردورزان کارآفرین ایرانی قطعا  دور از دسترس نیست.

بابک مومنی
استادیار دانشگاه و رییس گروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه پیام نور استان مازندران
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر