اخبار


بازخوانی فرهنگ غدیری در جامعه امروز؛ دکتر باقرپور در مصاحبه با خبرگزاری فارس: جناح‌بندی و سیاسی کاری با روح تفکر غدیری سنخیتی ندارد

دکتر باقرپور مؤلف کتاب «نگاهی تازه به سلوک کارگزاران» در پاسخ این سؤال که نگاه مدیران ِغدیری امروزه چگونه باید باشد؟ گفت: نگاه به مردم باید از روی کرامت باشد؛ به این دلیل که جناح‌بندی و سیاسی کاری با روح تفکر غدیری سنخیتی ندارد و باید براساس منش حضرت علی(ع) سیاست‌کاری داشت نه سیاسی‌کاری.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان مازندران، به نقل از خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، سیدمعصوم باقرپور مدرس دانشگاه و از نخستین نفرات دانش آموخته دکترای علوم و معارف نهج‌البلاغه در سطح کشور  صبح امروز در آستانه عید غدیرخم در جمع خبرنگاران در دفتر خبرگزاری فارس مازندران  اظهار کرد: واقعه غدیر دارای رویکردهای مختلفی از جمله سیاسی، حکومتی، خانوادگی، اجتماعی، مدیریتی، تعهد، سیاست همراه با اخلاق و دین‌داری، معاش و آخرت‌گرایی و انسانی است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد انسانی مهم‌ترین رویکرد غدیر است، افزود: این  رویکرد انسانی و اسلامی دو نوع رویکرد است فضایلی از جمله مسؤولیت‌پذیری، تعهد و امانت‌داری، اخلاق، حقوق و حریم انسانی، حقوق شهروندی توجه به حقوق محرومان و ضعفا که توجه ویژه‌ای به این مهم شده را یاد می‌دهد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه همه مسلمانان باید با حفظ انسجام و وحدت غدیر را محترم شمرده و آرمان‌های غدیر را پاس بدارند، اضافه کرد: هدف پیامبر رشد انسان‌ها بوده که با غدیر تربیت انسان‌ها محقق شود و با عمل به مبانی فکری و عقیدتی غدیر می‌توانیم غدیر را درک کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تفکر غدیری باید در ابعاد و زوایای مدیریتی در جامعه نهادینه شود، خاطرنشان کرد: مدیران غدیری باید از سلامت، صلابت و شجاعت بالایی برخوردار باشند تا جامعه غدیر در سایه تفکر علوی به اهداف خودش دست یابد.

این دکترای علوم و معارف نهج‌البلاغه یادآور شد: اگر زندگی انسان‌ها بر اساس منش غدیری شکل گرفت می‌توانیم بگوییم به غدیر نزدیک شدیم و عمده بسیاری از بی‌رحمی‌ها، قساوت‌ها، بداخلاقی‌ها، سوءظن‌ها، نفاق، حرص و طمع و بسیاری از رذایل اخلاقی که امروزه تهدید روح مسلمانی بوده ناشی از فاصله گرفتن از اخلاق غدیری است.

باقرپور با اشاره به اهمیت بالای جایگاه غدیر در جامعه، اظهار کرد: به اعتقادم غدیر یک ظرفیت و فرصت معنوی است که می‌تواند عامل وحدت برای همه مسلمانان باشد و همه باید زیر چتر غدیر جمع شویم؛ چرا که یکی از بزرگ‌ترین مولفه غدیر شاخصه حریم‌داری و دفاع از حق است.

وی تصریح کرد: امروزه در شرایطی که حق‌گرایی به‌عنوان یک حلقه مفقوده در ادوار مختلف زندگی مطرح شد غدیر می‌تواند برای جلوگیری از آفت‌ها و آسیب‌ها موثر باشد.

این مدرس دانشگاه با اعلام اینکه مشکلات اقتصادی و معیشتی را نباید به نام دین اسلام گذاشت، گفت: وقتی تغایر در رفتار و کلام  باشد؛ شاهد چنین مشکلات هستیم که باید نهادهای فرهنگی از مدرسه گرفته تا دانشگاه و حوزه علمیه و رسانه ملی و سایر به حرکت درآیند و در مقاطع راهنمایی و دبیرستان دانش‌آموز با پیام نهج‌البلاغه آشنا شوند تا نهج‌البلاغه در زندگی امروز کاربردی شود.

باقرپور در پاسخ این سؤال که نگاه مدیران ِغدیری امروزه چگونه باید باشد؟ یادآور شد: نگاه به مردم باید از روی کرامت باشد؛ به این دلیل که جناح بندی و سیاسی کاری با روح تفکر غدیری سنخیتی ندارد و باید براساس منش حضرت علی(ع) سیاست‌کاری داشت نه سیاسی‌کاری.

 

وی بیان کرد: امام علی(ع) مصداق بارز شایسته سالاری است و اینکه پیامبر اسلام شخصیتی ممتاز کامل و جامع مانند امیرالمومنین را زعامت مسلمانان قرار می‌دهد ناشی از یک نگرش، بینش و اعتقاد عمیق پیامبر به شایستگی‌های حضرت بوده که امروزه مدیران جامعه اسلامی باید در انتصاب افراد شایسته توانمند باکفایت شجاع و انقلابی به تاسی از این انتخاب بپردازند تا این روش نهادینه شود.


این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه نهج‌البلاغه معیار و مبنای مناسبات همه ما در زندگی است، گفت: در واقع همه ما باید رفتارهای فردی، سیاسی، مدیریت و اجتماعی خودمان را براساس آن باید مبنا تنظیم و تراز کنیم که در این صورت بسیاری از مسائل و مشکلات در جامعه حل می‌شود.

دشمنان اسلام از تفکر غدیری هراس دارند

باقرپور با یادآوری این مطلب که دشمنان اسلام از تفکر غدیری هراس دارند، تصریح کرد: تفکر غدیری در برخورد با بی‌عدالتی‌ها، تبعیض‌ها، ظلم و ستم و تعرض به بیت‌المال بازدارنده است و مفاسد اقتصادی، اختلاس و رشوه جایگاهی در تفکر غدیری ندارد.

وی بیان کرد: بسیاری از اتفاق‌ها و حوادث و جنگ‌هایی که افتاد به‌دلیل عدم فهم درست از ماهیت غدیر بود و شبهاتی که باعث کنار زدن غدیر شد و تنها بر سر جانشینی پیامبر رخ داد ضربه سنگینی به اسلام وارد شد.

*باید به مسائل بنیانی و اساسی غدیر بپردازیم 

نویسنده کتاب نگاهی تازه به سلوک کارگزاران خاطرنشان کرد: در جامعه امروز جشن غدیر به برگزاری مراسم‌های تشریفاتی بسنده شده درحالی‌که باید به مسائل بنیانی و اساسی غدیر بپردازیم و اساس و فلسفه غدیر در جامعه باید توسط نخبگان و فرهیختگان جامعه اسلامی تبیین شود.

باقرپور ادامه داد: اگر واقعه غدیر به‌خوبی تحلیل شود می‌توانیم در برابر دشمنان به‌عنوان حربه‌ای کارآمد مورد بازخوانی قرار گیرد.

وی با تأکید بر بازپروری فرهنگ غدیری در جامعه امروز، گفت: باید مدیریت و نظام اداری جامعه براساس رهنمودهای امام علی (ع) در نهج‌البلاغه ترسیم شود که در این صورت مشکلی نخواهیم داشت.


 

 

 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر